Veelgestelde vragen


1. Vergunning aanvragen
2. Hoe gebruik ik een digitale vergunning
3. Overige vragen
4. Wijziging doorgeven
5. Privacy 

1. Vergunning aanvragen

Wordt mijn parkeervergunning jaarlijks vanzelf verlengd? 
Het vergunningjaar loopt tot 1 juli. U ontvangt een factuur voor het betalen van de nieuwe periode. Wanneer u op tijd betaald, is uw vergunning weer voor een jaar geldig.

Waarom wordt in het E-loket aangegeven dat er op mijn adres een parkeerplek op eigen terrein (POET) is?
Een oprit wordt beschouwd als één parkeerplaats op eigen terrein als deze minimaal 3,2 meter breed en 5,0 meter lang is.
Een garagebox wordt beschouwd als één parkeerplaats op eigen terrein als deze minimaal 2,85 meter breed en 5,5 meter lang is.
Is uw aanvraag afgewezen omdat uw adres geregistreerd staat met een parkeerplek op eigen terrein, maar bent u van mening dat dit niet klopt? Neem dan contact op met ons op en lever hierbij fotomateriaal en/of plattegronden aan via info.zandvoort@parkeerservice.nl. Wij kunnen uw vraag dan in behandeling nemen.

Ik kan niet zo goed overweg met de computer, hoe vraag ik een vergunning aan?
Bent u niet digitaal vaardig genoeg om zelfstandig een vergunning aan te vragen via internet, vraag dan iemand uit uw eigen omgeving om u hierbij te helpen. U kunt ook bellen met ParkeerService op telefoonnummer (033) 247 3000. Zij kunnen u telefonisch helpen als u met uw aanvraag bezig bent.  

2. Hoe gebruik ik een digitale vergunning

Hoe werkt een digitale bewonersvergunning met één vast kenteken?
U vraagt via de website een bewonersvergunning aan en geeft daarbij uw kenteken op. Dit kenteken staat na toewijzing en betaling op uw vergunning en is opgenomen in een register. Handhavers scannen de kentekens van de auto's. Zo stellen zij vast of een auto een vergunning heeft of niet. 

Hoe meld ik een kenteken aan op de digitale vergunning?
Bij een bewonersvergunning met 2 kentekens en bij vergunningen waarbij u zelf een kenteken moet registreren, gebruikt u de vergunningwebsite ParkStart. Denk eraan dat u altijd het kenteken waarmee u parkeert, aangemeld heeft in ParkStart. Bekijk hiervoor de instructies op "Alles over ParkStart"

Hoe gebruik ik de bewonersregeling?
U kunt de bewonersregeling gebruiken om na 1 juli in heel Zandvoort te parkeren. Dit kan voor 4 uur per dag, eventueel verspreid over meerdere parkeersessies. Elke keer dat u ergens parkeert of weer weggaat, zet u via ParkStart een parkeeractie aan of uit. Wist u dat de bewonersregeling gratis wordt vanaf 1 juli? Als u al een bewonersregeling heeft, ontvangt u bericht van ParkeerService over de verlenging hiervan.

Het inloggen in ParkStart lukt niet.
Kijk voor vragen over ParkStart bij Veelgestelde vragen ParkStart.

Ik kan niet zo goed overweg met een computer, hoe gebruik ik dan een bezoekersregeling?
U kunt een kenteken aanmelden via uw mobiele telefoon maar ook op een laptop of computer. Komt u er niet helemaal uit? Bij "Alles over ParkStart" staan instructies met afbeeldingen die u verder kunnen helpen. U kunt ook iemand anders machtigen uw account te gebruiken zodat die persoon zelf het kenteken aanmeldt, ook dit staat bij "Alles over ParkStart". Sinds 1 januari 2024 kunt u ook gebruik maken van een speciaal telefoonnummer. Zie de alinea hieronder.

Telefonische aan- en afmeldservice ParkStart
Sinds 1 januari 2024 kunt u gebruik maken van onze telefonische aan- en afmeldservice voor ParkStart. U belt naar het speciale telefoonnummer 033-2473004. Geef uw contactgegevens door, en wij melden een kenteken voor u aan. Dit kan bij de bezoekersregeling of de bewonersregeling. Bij het afmelden belt u opnieuw. Het opwaarderen van uw saldo kan niet via deze service.
Voor wie is deze service? Een kleine groep gebruikers lukt het niet een kenteken aan te melden in ParkStart. Bijvoorbeeld omdat zij geen smartphone hebben of digitaal niet vaardig genoeg zijn. Bent u één van die gebruikers dan kunt u bellen met de telefonische aan- en afmeldservice.


3. Overige vragen

Ik heb een GPK, mag ik hiermee parkeren in Zandvoort?
Op de speciale gehandicapten parkeerplaatsen parkeert u gratis. Op alle andere parkeerplaatsen is het betaald parkeren, ook als u een Gehandicapten parkeerkaart heeft. U kunt bij de parkeerautomaat betalen of via belparkeren.

Heb ik een vergunning nodig voor mijn camper of caravan?
Ja, voor uw camper of caravan heeft u een parkeervergunning nodig. U mag maximaal 3 dagen aaneengesloten op de openbare weg parkeren. U kunt hiervoor een speciale vergunning aanvragen die 3 dagen geldig is. 
Gebruikt u de camper ook voor dagelijks gebruik? Dan kunt u alleen een bewonersvergunning aanvragen als u daarbij aantoont dat u het normale tarief motorrijtuigenbelasting betaald en niet het bijzonder tarief wat meestal voor een camper betaald wordt.

Zijn er speciale parkeerplaatsen voor motoren?
Nee, u kunt daarom de motor op de stoep/het trottoir parkeren als u genoeg ruimte overlaat voor andere gebruikers van de stoep (denk aan wandelwagens en rolstoelen). De handhaving bekeurt als een motor hinderlijk geparkeerd staat.

Hoe controleert de handhaving mijn vergunning?
Uw kenteken is opgenomen in het Nationaal Parkeerregister.
Een handhaver scant uw kentekenen, checkt het in dit register en weet zo of uw wel of niet een geldige parkeervergunning heeft.

Scant een scanauto ook de kentekens op mijn oprit?
Nee, de auto's die op uw oprit geparkeerd staan, worden niet gecontroleerd. U heeft geen vergunning nodig voor het parkeren op de eigen oprit.

Ik heb een boete gekregen. Waar kan ik de boete betalen?
Heeft u geparkeerd op een vergunninghoudersplaats? U krijgt automatisch bericht van het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau) als u een boete heeft ontvangen voor het parkeren zonder vergunning, in een vergunninghoudersgebied. U kunt alleen via dat betaalverzoek betalen. 
Heeft u geparkeerd op een op een parkeerplaats met een betaalautomaat? U ontvangt een acceptgirokaart van de gemeente Zandvoort. Als u vindt dat deze parkeerboete onterecht is, dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dit doet u schriftelijk en binnen 6 weken nadat u de parkeerboete heeft ontvangen. Zorg ervoor dat u de boete eerst betaalt voordat u bezwaar aantekent.

4. Wijziging doorgeven

Wat moet ik doen als ik een nieuwe auto heb gekocht?
Zodra het kenteken op uw naam is geregistreerd, past u het kenteken aan. Ga hiervoor naar het E-loket en pas het kenteken aan of gebruik hiervoor een kentekenwijzigingsformulier van onze website. Hou hierbij rekening met een verwerkingstijd van enkele dagen. Daarna kunt u weer met uw vergunning parkeren.

Wat moet ik doen als ik verhuis?
Bij een verhuizing uit uw vergunningzone zegt u de vergunning op. Verhuist u binnen uw eigen zone, neem dan contact met ons. 

5. Privacy

Waarom heeft ParkeerService mijn persoonsgegevens nodig en is het wel veilig?
Om te beoordelen of iemand in aanmerking komt voor een bepaald soort parkeervergunning, moet gecontroleerd worden of de aanvrager aan de voorwaarden voldoet. Wij hebben daarom uw persoonsgegevens nodig. En zo is het bijvoorbeeld ook nodig dat er een leaseverklaring gegeven wordt, als de auto niet op naam van de aanvrager staat.
ParkeerService gaat zorgvuldig met uw gegevens om. Wij werken helemaal volgens de Europese privacy wet (de AVG/ Algemene verordening persoonsgegevens) en hebben onlangs nog voor het parkeervergunningsysteem een veiligheidscertificaat ontvangen (ISO 27001, een keurmerk dat de informatiebeveiliging op orde is).