Veelgestelde vragen

1. Waarom een nieuw parkeerbeleid
2. Vergunning aanvragen
3. Vergunning betalen
4. Hoe gebruik ik een digitale vergunning
5. Overige vragen
6. Wijzigingen
7. Privacy 

 

1. Waarom een nieuw parkeerbeleid

Waarom is er per 1 juli 2022 een nieuw parkeerbeleid?
Tijdens drukke zomerse dagen is in Zandvoort de vraag naar parkeerruimte groot. Zandvoorters ervaren dan ook problemen met parkeren. Met de nieuwe maatregelen willen we de parkeerproblematiek aanpakken en de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid in Zandvoort verbeteren.

Wat houdt het nieuwe parkeerbeleid in?
Vanaf 1 juli 2022 moet overal in Zandvoort tussen 10.00 en 22.00 uur worden betaald voor het parkeren of gebruik worden gemaakt van een parkeervergunning. Alleen in de parkeergarage Centrum (LDC) geldt een nachttarief. Ook op Parkeerterrein de Zuid kan tussen 22.00 en 10.00 uur gratis worden geparkeerd.
Er zijn 4 vergunninggebieden in Zandvoort: Zandvoort Centrum, Zandvoort Oud Noord, Zandvoort Nieuw Noord en Zandvoort Zuid.

2. Vergunning aanvragen

Kan ik alle parkeervergunningen bij ParkeerService aanvragen?
Ja, u kunt voor alle vergunningen bij ParkeerService terecht. 

Hoe vraag ik een vergunning aan?
U vraagt een vergunning aan via deze website. Bekijk hiervoor de pagina Vergunningsoorten en vraag de vergunning aan via het E-loket voor bewoners of via een digitaal aanvraagformulier. 
Wacht in het E-loket met het aanvragen van een 2e vergunning totdat de aanvraag voor een 1e vergunning is afgerond.

Waarom wordt in het E-loket aangegeven dat er op mijn adres een parkeerplek op eigen terrein (POET) is?
Een oprit wordt beschouwd als één parkeerplaats op eigen terrein als deze minimaal 3,2 meter breed en 5,0 meter lang is.
Een garagebox wordt beschouwd als één parkeerplaats op eigen terrein als deze minimaal 2,85 meter breed en 5,5 meter lang is.
Is uw aanvraag afgewezen omdat uw adres geregistreerd staat met een parkeerplek op eigen terrein, maar bent u van mening dat dit niet klopt? Neem dan contact op met ons op en lever hierbij fotomateriaal en/of plattegronden aan via info.zandvoort@parkeerservice.nl. Wij kunnen uw vraag dan in behandeling nemen.

Ik kan niet zo goed overweg met de computer, hoe vraag ik een vergunning aan?
Bent u niet digitaal vaardig genoeg om zelfstandig een vergunning aan te vragen via internet, vraag dan iemand uit uw eigen omgeving om u hierbij te helpen. U kunt ook bellen met ParkeerService op telefoonnummer (033) 247 3000. Zij kunnen u telefonisch helpen als u met uw aanvraag bezig bent.  

3. Vergunning betalen

Wanneer moet ik betalen voor mijn vergunning?
De 1e bewonersvergunning is gratis. De andere bewonersvergunningen betaalt u via iDeal, na het afronden van uw aanvraag in het E-loket. Bij alle andere vergunningen wordt uw aanvraag eerst gecontroleerd, daarna krijgt u een factuur om de vergunning te betalen. Als uw betaling is verwerkt ontvangt u bericht dat u de vergunning kunt gebruiken.

4. Hoe gebruik ik een digitale vergunning

Hoe werkt een digitale bewonersvergunning met één vast kenteken?
U vraagt via de website een bewonersvergunning aan en geeft daarbij uw kenteken op. Dit kenteken staat na toewijzing en betaling op uw vergunning en is opgenomen in een register. Handhavers scannen de kentekens van de auto's. Zo stellen zij vast of een auto een vergunning heeft of niet. 

Hoe meld ik een kenteken aan op de digitale vergunning?
Bij een bewonersvergunning met 2 kentekens en bij vergunningen waarbij u zelf een kenteken moet registreren, gebruikt u de vergunningwebsite ParkStart. Denk eraan dat u altijd het kenteken waarmee u parkeert, aangemeld heeft in ParkStart. Bekijk hiervoor de instructies op "Alles over ParkStart".

Het inloggen in ParkStart lukt niet.
Kijk voor vragen over ParkStart bij Veelgestelde vragen ParkStart.

Ik kan niet zo goed overweg met een computer, hoe gebruik ik dan een bezoekersregeling?
U kunt een kenteken aanmelden via uw mobiele telefoon maar ook op een laptop of computer. Komt u er niet helemaal uit? Bij "Alles over ParkStart" staan instructies met afbeeldingen die u verder kunnen helpen. U kunt ook iemand anders machtigen uw account te gebruiken zodat die persoon zelf het kenteken aanmeldt, ook dit staat bij "Alles over ParkStart".


5. Overige vragen

Ik heb een GPK, mag ik hiermee parkeren in Zandvoort?
Vanaf 1 juli 2022: Op alle parkeerplaatsen is het vanaf 1 juli 2022 betaald parkeren, ook als u een Gehandicapten parkeerkaart heeft. U  kunt bij de parkeerautomaat betalen of via belparkeren.

Heb ik een vergunning nodig voor mijn camper of caravan?
Ja, voor uw camper of caravan heeft u een parkeervergunning nodig. U mag maximaal 3 dagen aaneengesloten op de openbare weg parkeren. Vanaf 1 juli 2022 kunt u hiervoor een speciale vergunning aanvragen die 3 dagen geldig is. 
Gebruikt u de camper ook voor dagelijks gebruik? Dan kunt u alleen een bewonersvergunning aanvragen als u daarbij aantoont dat u het normale tarief motorrijtuigenbelasting betaald en niet het bijzonder tarief wat meestal voor een camper betaald wordt.

Zijn er speciale parkeerplaatsen voor motoren?
Nee, u kunt daarom de motor op de stoep/het trottoir parkeren als u genoeg ruimte overlaat voor andere gebruikers van de stoep (denk aan wandelwagens en rolstoelen). De handhaving bekeurt als een motor hinderlijk geparkeerd staat.

Hoe controleert de handhaving mijn vergunning?
Uw kenteken is opgenomen in het Nationaal Parkeerregister.
Een handhaver scant uw kentekenen, checkt het in dit register en weet zo of uw wel of niet een geldige parkeervergunning heeft.

Scant een scanauto ook de kentekens op mijn oprit?
Nee, de auto's die op uw oprit geparkeerd staan, worden niet gecontroleerd. U heeft geen vergunning nodig voor het parkeren op de eigen oprit.

Ik heb een boete gekregen. Waar kan ik de boete betalen?
Heeft u geparkeerd op een vergunninghoudersplaats? U krijgt automatisch bericht van het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau) als u een boete heeft ontvangen voor het parkeren zonder vergunning, in een vergunninghoudersgebied. U kunt alleen via dat betaalverzoek betalen. 
Heeft u geparkeerd op een op een parkeerplaats met een betaalautomaat? U ontvangt een acceptgirokaart van de gemeente Zandvoort. Als u vindt dat deze parkeerboete onterecht is, dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dit doet u schriftelijk en binnen 6 weken nadat u de parkeerboete heeft ontvangen. Zorg ervoor dat u de boete eerst betaalt voordat u bezwaar aantekent.


6. Wijzigingen 

Wat moet ik doen als ik een nieuwe auto heb gekocht?
Zodra het kenteken op uw naam is geregistreerd, past u het kenteken aan. Ga hiervoor naar het E-loket en pas het kenteken aan of gebruik hiervoor een kentekenwijzigingsformulier van onze website. Hou hierbij rekening met een verwerkingstijd van enkele dagen. Daarna kunt u weer met uw vergunning parkeren.

Wat moet ik doen als ik verhuis?
Bij een verhuizing uit uw vergunningzone zegt u de vergunning op. Verhuist u binnen uw eigen zone, neem dan contact met ons op via info.zandvoort@parkeerservice.nl

7. Privacy

Waarom heeft ParkeerService mijn persoonsgegevens nodig en is het wel veilig?
Om te beoordelen of iemand in aanmerking komt voor een bepaald soort parkeervergunning, moet gecontroleerd worden of de aanvrager aan de voorwaarden voldoet. Wij hebben daarom uw persoonsgegevens nodig. En zo is het bijvoorbeeld ook nodig dat er een leaseverklaring gegeven wordt, als de auto niet op naam van de aanvrager staat.
ParkeerService gaat zorgvuldig met uw gegevens om. Wij werken helemaal volgens de Europese privacy wet (de AVG/ Algemene verordening persoonsgegevens) en hebben onlangs nog voor het parkeervergunningsysteem een veiligheidscertificaat ontvangen (ISO 27001, een keurmerk dat de informatiebeveiliging op orde is).